Vaiko dėmesio lavinimas: kuo jis naudingas mokykloje?
Vienas svarbiausių žmogaus įgūdžių gyvenime išmokti atrasti viduje esančią ramybę, meilę, sąmoningumą ir su šiais įrankiais eitų į pasaulį. Vaiko dėmesio lavinimas padeda susitelkti, pagerinti mokymosi rezultatus, rūpintis vidine bei išorine tvarka ir suvokti save bei supantį pasaulį plačiau, harmoningiau. Mokyklos aplinkoje vaikams tenka įveikti įvairius iššūkius, tačiau yra dėmesio koncentracijos lavinimas ir atidos praktika gali padėti moksleiviams geriau susidoroti su šiais iššūkiais ir pagerinti jų gebėjimą sutelkti dėmesį. Tai vadinama mindfulness arba dėmesio lavinimu. Ką tai reiškia ir kaip jo mokoma Memelio mokykloje?
Dėmesio koncentracijos lavinimas
Mokslininkų atliekami tyrimai rodo, kaip technologijų, socialinių tinklų vartojimas keičia ir mūsų mąstymą, ir gebėjimą sukaupti dėmesį. Išmanieji telefonai didina išsiblaškymą, mažina atmintį, gebėjimą prisiminti, reguliuoti emocijas. Dažnas technologijų naudojimas ne tik silpnina mūsų kognityvinius gebėjimus. Dėl jų susilpnėja ir gebėjimas užjausti kitus žmones, todėl atidos ir vaiko dėmesio lavinimas tampa labai aktualus. Gebėjimą susikaupti ir išlaikyti dėmesį reikia lavinti, jei norime padėti vaikui mokytis.
Mindfulness – tai praktika, kuri skatina sąmoningą aktyvų buvimą čia ir dabar, momente. Tai reiškia, kad vaikas stengiasi susitelkti į tai, kas vyksta šiuo metu. Dėmesio koncentracijos lavinamas vyksta per specialius pratimus ar atliekant paprastas užduotis, tokias kaip kvėpavimo stebėjimas ir pan. Visi pratimai atliekami pamokų metu yra žaismingi, dinamiški ir turintys daug vizualizacijos elementų, tinkami atlikti tiek namuose, tiek klasėje ar lauke. Memelio mokykloje mindfulness – dėmesingo įsisąmoninimo programą sudaro daugiau negu 80 įvairių pratimų. Tai nesudėtingi kvėpavimo, atsipalaidavimo ir vizualizacijos pratimai, žaidimai ir t.t.
Mindfulness praktikų metu mes stengiamės sutelkti savo dėmesį į vieną pasirinktą dalyką. Tai gali būti savo kvėpavimo, judesių, aplinkos garsų ar matomų daiktų stebėjimas ir analizavimas. Galime sutelkti dėmesį net į valgymą, ar į kitą veiklą – piešimą, žaidimą, kalbėjimą, rašymą ar į bet ką kitą. Šių praktikų dėka mes išmokstame valdyti ir reguliuoti savo dėmesį. Galime sutelkti jį ten, kur norime ir atitraukti nuo ten, kur nenorime.
Vaikų emocinės sveikatos lavinimas
Mindfulness arba vaiko dėmesio lavinimas gali padėti įvairiose gyvenimo situacijose:
- Kai vaikui kyla stresas mokytojui pakvietus atsakinėti;
- Jei jaučiamas nerimą prieš atsiskaitymą;
- Kai vaikas jaučiasi sumišęs bandydamas išsiaiškinti naują sudėtingą temą;
- Kai suerzina klasės draugai;
- Kai tau sunku susikaupti pamokoje.
Praktikuodami dėmesingą įsisąmoninimą, mes mokomės kaip priimti visus savo jausmus, net ir tuos, kurie būna nelabai malonūs. Išmokstame kaip susidraugauti su jais lyg su mažais mumyse gyvenančiais „monstriukais“. Kartais jie būna kaip nekviesti svečiai ir aplanko mus visai ne laiku. Tuomet svarbu mokėti juos priimti ir nesipriešinti jiems, nes kai priešinamės, jie tik dar labiau stiprėja ir didėja.
Vaiko dėmesio lavinimas padeda tapti stipresniais ne tik fiziškai, bet ir psichologiškai. Galime tapti ramesni, draugiškesni, drąsesni ir labiau atsipalaidavę.
Geriausia yra tai, kad šie įgūdžiai bus naudingi visą gyvenimą, ne tik mokykloje ar kai jaučiame stresą, bet ir studijuojant, dirbant, auginant savo vaikus. Todėl labai svarbu, kad mindfulness praktikuotų ir suaugę žmonės: tėvai ir mokytojai. Dėmesio koncentracijos lavinimas reikalingas ir suaugusiems, nes juos nuolat stebi vaikai, praktikuodami mindfulness iš karto tuos įgūdžius perduoda vaikams. Jei apėmus stipriai emocijai imsimės dėmesingumo praktikos, mūsų vaikams tai atrodys kaip natūralus procesas. Lygiai taip pat, vaikams atrodys natūralu, jeigu mes savo pyktį reikšime daužydami daiktus arba nekalbėdami savaitę. Labai didelė tikimybė, kad vaikai šį elgesį kartos savo aplinkoje, reikšdami savo jausmus. Todėl mes, būdami suaugę ir sąmoningi žmonės, galime sustoti ir pasirinkti, kokio gyvenimo linkime sau ir savo vaikams.